תנ"ך על הפרק - תהילים קב - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים קב

669 / 929
היום

הפרק

תְּ֭פִלָּה לְעָנִ֣י כִֽי־יַעֲטֹ֑ף וְלִפְנֵ֥י יְ֝הוָ֗ה יִשְׁפֹּ֥ךְ שִׂיחֽוֹ׃יְ֭הוָה שִׁמְעָ֣ה תְפִלָּתִ֑י וְ֝שַׁוְעָתִ֗י אֵלֶ֥יךָ תָבֽוֹא׃אַל־תַּסְתֵּ֬ר פָּנֶ֨יךָ ׀ מִמֶּנִּי֮ בְּי֪וֹם צַ֫ר לִ֥י הַטֵּֽה־אֵלַ֥י אָזְנֶ֑ךָ בְּי֥וֹם אֶ֝קְרָ֗א מַהֵ֥ר עֲנֵֽנִי׃כִּֽי־כָל֣וּ בְעָשָׁ֣ן יָמָ֑י וְ֝עַצְמוֹתַ֗י כְּמוֹ־קֵ֥ד נִחָֽרוּ׃הוּכָּֽה־כָ֭עֵשֶׂב וַיִּבַ֣שׁ לִבִּ֑י כִּֽי־שָׁ֝כַ֗חְתִּי מֵאֲכֹ֥ל לַחְמִֽי׃מִקּ֥וֹל אַנְחָתִ֑י דָּבְקָ֥ה עַ֝צְמִ֗י לִבְשָׂרִֽי׃דָּ֭מִיתִי לִקְאַ֣ת מִדְבָּ֑ר הָ֝יִ֗יתִי כְּכ֣וֹס חֳרָבֽוֹת׃שָׁקַ֥דְתִּי וָאֶֽהְיֶ֑ה כְּ֝צִפּ֗וֹר בּוֹדֵ֥ד עַל־גָּֽג׃כָּל־הַ֭יּוֹם חֵרְפ֣וּנִי אוֹיְבָ֑י מְ֝הוֹלָלַ֗י בִּ֣י נִשְׁבָּֽעוּ׃כִּי־אֵ֭פֶר כַּלֶּ֣חֶם אָכָ֑לְתִּי וְ֝שִׁקֻּוַ֗י בִּבְכִ֥י מָסָֽכְתִּי׃מִפְּנֵֽי־זַֽעַמְךָ֥ וְקִצְפֶּ֑ךָ כִּ֥י נְ֝שָׂאתַ֗נִי וַתַּשְׁלִיכֵֽנִי׃יָ֭מַי כְּצֵ֣ל נָט֑וּי וַ֝אֲנִ֗י כָּעֵ֥שֶׂב אִיבָֽשׁ׃וְאַתָּ֣ה יְ֭הוָה לְעוֹלָ֣ם תֵּשֵׁ֑ב וְ֝זִכְרְךָ֗ לְדֹ֣ר וָדֹֽר׃אַתָּ֣ה תָ֭קוּם תְּרַחֵ֣ם צִיּ֑וֹן כִּי־עֵ֥ת לְ֝חֶֽנְנָ֗הּ כִּי־בָ֥א מוֹעֵֽד׃כִּֽי־רָצ֣וּ עֲ֭בָדֶיךָ אֶת־אֲבָנֶ֑יהָ וְֽאֶת־עֲפָרָ֥הּ יְחֹנֵֽנוּ׃וְיִֽירְא֣וּ ג֭וֹיִם אֶת־שֵׁ֣ם יְהוָ֑ה וְֽכָל־מַלְכֵ֥י הָ֝אָ֗רֶץ אֶת־כְּבוֹדֶֽךָ׃כִּֽי־בָנָ֣ה יְהוָ֣ה צִיּ֑וֹן נִ֝רְאָ֗ה בִּכְבוֹדֽוֹ׃פָּ֭נָה אֶל־תְּפִלַּ֣ת הָעַרְעָ֑ר וְלֹֽא־בָ֝זָ֗ה אֶת־תְּפִלָּתָֽם׃תִּכָּ֣תֶב זֹ֭את לְד֣וֹר אַחֲר֑וֹן וְעַ֥ם נִ֝בְרָ֗א יְהַלֶּל־יָֽהּ׃כִּֽי־הִ֭שְׁקִיף מִמְּר֣וֹם קָדְשׁ֑וֹ יְ֝הוָ֗ה מִשָּׁמַ֤יִם ׀ אֶל־אֶ֬רֶץ הִבִּֽיט׃לִ֭שְׁמֹעַ אֶנְקַ֣ת אָסִ֑יר לְ֝פַתֵּ֗חַ בְּנֵ֣י תְמוּתָֽה׃לְסַפֵּ֣ר בְּ֭צִיּוֹן שֵׁ֣ם יְהוָ֑ה וּ֝תְהִלָּת֗וֹ בִּירוּשָׁלִָֽם׃בְּהִקָּבֵ֣ץ עַמִּ֣ים יַחְדָּ֑ו וּ֝מַמְלָכ֗וֹת לַעֲבֹ֥ד אֶת־יְהוָֽה׃עִנָּ֖ה בַדֶּ֥רֶךְכחוכֹּחִ֗יקִצַּ֥ר יָמָֽי׃אֹמַ֗ר אֵלִ֗י אַֽל־תַּ֭עֲלֵנִי בַּחֲצִ֣י יָמָ֑י בְּד֖וֹר דּוֹרִ֣ים שְׁנוֹתֶֽיךָ׃לְ֭פָנִים הָאָ֣רֶץ יָסַ֑דְתָּ וּֽמַעֲשֵׂ֖ה יָדֶ֣יךָ שָׁמָֽיִם׃הֵ֤מָּה ׀ יֹאבֵדוּ֮ וְאַתָּ֪ה תַ֫עֲמֹ֥ד וְ֭כֻלָּם כַּבֶּ֣גֶד יִבְל֑וּ כַּלְּב֖וּשׁ תַּחֲלִיפֵ֣ם וְֽיַחֲלֹֽפוּ׃וְאַתָּה־ה֑וּא וּ֝שְׁנוֹתֶ֗יךָ לֹ֣א יִתָּֽמּוּ׃בְּנֵֽי־עֲבָדֶ֥יךָ יִשְׁכּ֑וֹנוּ וְ֝זַרְעָ֗ם לְפָנֶ֥יךָ יִכּֽוֹן׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

תפלה לעני כי יעטוף וכו'. פירש מהר"ר יוסף יעבץ ז"ל בפירושו כי לשלשה סיבות תתקבל התפלה אחת להיות מעביר על מדותיו ועלוב שנית להיותו משבר תאותו לכבוד יוצרו ג' להרבות בתפלה וז"ש תפלה לעני עלוב ועוד כי יעטוף שיסוג אחור מתאותו ולפני ה' ישפוך שיחו ריבוי תפלה זהת"ד ז"ל:כי שכחתי מאכול לחמי. אפשר דלימים ראשונים הייתי יכול לעיין ולפלפל במשא ומתן של הלכה ועתה מרוב הצער שכחתי דרך הפלפול ועיון ההלכה וז"ש מאכול לחמי על דרך מ"ש רז"ל כל אכילה ושתיה בקהלת הוא בדברי תורה:אתה תקום. ר"ת וס"ת ה' אמת רמז כי בעבור ליחד ה' היא מלכות עם אמת ת"ת יעשה למען שמו להביא הגאולה וז"ש אתה תקום תרחם ציון כי עת לחננה בזכות אברהם יצחק ויעקב ס"ת עם הכולל גימטריא לחננה וזכותם עביד ומהני לרחם. ועוד כי בא מועד ומה גם אנחנו בדור אחרון כי הן בעון תסמר שערות האדם לראות אורך הגלות וראיתי בכתבים שאמר רבינו האר"י ז"ל שמשנת של"ה עבר גבול אחישנה ונכנס גבול בעתה ויצאו מה שיצאו גם מגבול בעתה. כי רצו עבדיך את אבניה וכו' והאיכא שפירי דגמירי וצדיקי וחסידי כי רצו עבדיך וכו' וכי תימא אכתי פשו כמה מהם אשר לא ידעו ולא יבינו וגאולה זו אין אחריה שעבוד ויש הרבה ניצוצי הקדושה עדיין בסט"א ומשו"ה נתארך הגלות כ"כ לז"א וייראו גוים וכו' נראה בכבודו והענין במ"ש אני בעניי בפירוש ובמורא גדול זו גילוי שכינה כי הנה גלות מצרים היה בעבור ניצוצי הקדושה של אדה"ר ולזה היה שעבוד קשה לברר ניצוצי הקדושה והיו באים דרך גבר נשמות ישראל פרו וישרצו. ועכ"ז עדיין נשארו הרבה ניצוצי הקדושה ולישב עוד בגלות לא היה אפשר לכן היה גלוי שכינה בפרסום וכל ניצוצי הקדושה דלגו ממקומם ונתחברו עם המקום היא שכינת עזנו ואז נעשית כמצולה שאין בה דגים זה הוא תורף הדברים וזה רמז בכאן תפרה ישע וייראו גוים וכו' כי בנה ה' ציון שהקים סוכת דוד נראה בכבודו זו גלוי שכינה שאז ברגע יעלו ניצוצי הקדושה ויתחברו עם השכינה ותהיה גאולת עולם ב"ב:תכתב זאת לדור אחרון וכו'. אפשר דבתחלה לא רצה ה' שתכתב תורה שבע"פ ולבסוף בימי רבי שלא תשתכח תורה מישראל נכתבה ועיין בהקדמת הסמ"ג וז"ש תכתב זאת לדור אחרון רמז לתושבע"פ אשר היא כנגד השכינה הנקראת זאת ואין לחוש לא"ה כמ"ש הסמ"ג ועם נברא ישראל יהלל יה דוקא. כי השקיף ממרום קדשו שישראל הם בגלות והיתה משתכחת תורה לשמוע אנקת אסיר היושב בגלות שאם לא תכתב ח"ו תשכח:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך